Image - Cacao Pod Vessel - K6706 © Justin Kerr FAMSI © 2007:
Susan Milbrath
 

Mayapán’s Effigy Censers: Iconography, Context, and External Connections
With contributions by: Carlos Peraza Lope, Centro INAH Yucatán
Vea este informe en Español.

Figure 6. Mayapán Chen Mul Modeled Censers: Step-eyed God. Photograph by Susan Milbrath.

Research Year:  2005
Culture:  Maya
Chronology:  Postclassic
Location:  Yucatán, México
Site:  Mayapán

Table of Contents

Abstract
Resumen
Introduction
Background on Mayapán Censers
Analysis of the Effigy Censers
Project Data Collection
Data Analysis
Mayapán Chen Mul Modeled Censers: Sample Photographs
List of Figures
Sources Cited

Abstract

Mayapán's Chen Mul Modeled censers are an ideal body of work for studying Postclassic Maya religion. Some of Mayapán's effigy censers represent central Mexican deities. Others share iconographic and stylistic features with Maya codices and Maya murals from Quintana Roo and Belize. Effigy censers found at Postclassic sites, distributed across the Yucatán peninsula and south to Belize and the Petén in Guatemala, provide comparative data that will help refine our interpretation of the censer cult as it spread out from Mayapán. Excavations documented by archaeologists in the Carnegie project and those conducted by INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) provide data about the precise archaeological context of the censers at Mayapán. Ethnohistorical accounts of rituals involving "idols" and calendric renewal ceremonies will help to refine our understanding of the role effigy censers played at Postclassic Mayapán. The ethnohistorical data, coupled with study of the iconography and archaeological context of Mayapán's censers, will allow us to reconstruct a great deal about Postclassic religious ceremonies and the role of individual structures at Mayapán.

Resumen

Los incensarios Chen Mul Modelado de Mayapán representan artefactos artísticos ideales para estudiar la religión de los mayas durante el Postclásico. Algunos de los incensarios efigie representan deidades de México Central. Otros comparten elementos iconográficos y estilísticos con los códices mayas y los murales mayas de Quintana Roo y de Belice. Los incensarios efigie encontrados en sitios Postclásicos, distribuidos a través de la península de Yucatán y al sur en Belice y el Petén en Guatemala, proporcionan información comparativa que ayudará a refinar nuestra interpretación al culto de los incensarios, como se difunde desde Mayapán. Las excavaciones documentadas por los arqueólogos en el Proyecto Carnegie y las dirigidas por el INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) nos dan un contexto arqueológico de los incensarios de Mayapán. Los datos etnohistóricos describen rituales con "ídolos" y ceremonias del calendario de renovación. El estudio de estas fuentes de información nos ayudará a refinar nuestro entendimiento del papel de los incensarios efigie en el Postclásico de Mayapán. La información etnohistórica y el análisis de la iconografía, junto con el contexto arqueológico de los incensarios de Mayapán, nos permitirán reconstruir las ceremonias religiosas del Postclásico y el papel de las estructuras individuales en este sitio.


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Mayapán's Effigy Censers: Iconography, Context, and External Connections  (459 KB)

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See Also:

Mayapán Chen Mul Modeled Censers: Sample Photographs

Effigy Censers of the Chen Mul Molded Ceramic System and their Implications for Late Postclassic Maya Interregional Interaction – unpublished manuscript submitted 09/18/2007.



Submitted 05/18/2006 by:
Susan Milbrath
milbrath@flmnh.ufl.edu

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